Klubini ei ollut löytänyt kaikkia perheitä etukäteen, joten pääsin vaikuttamaan perheisiin. Viimeisen perheen kohdalla oli vähän turhan kovat odotukset, sillä pääsin samaan perheeseen tytön kanssa, jonka voin edelleen luokitella parhaaksi ystäväkseni. Hän oli muuttanut vähän ennen opiskelemaan Melbourneen, ja todellisuudessa näimme toisiamme paljon vähemmän kuin olin kuvitellut. Oli myös hyvin erilaista viettää aikaa ystävinä kuin siskoina.
Tämä on siis euroissa noin 95. Itse olin säästänyt rahaa noin 750 euroa puolelle vuodelle ja koin sen riittävän paremmin kuin hyvin. Isäntäperhe maksoi asumisen ja elämisen, mutta omaa rahaa meni extra kustannuksiin kuten konserttilippuihin, syömiseen ravintoloissa, parturiin, vaatteisiin, ja harrastuksiin. Australiassa on hintataso huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa, mitä en itse ainakaan osannut odottaa.
Olen kuullut puhuttuvan, että yleensä kiintyy ensimmäiseen perheeseen vahvimmin ja omalta kohdalta kävi juuri niin. Ensimmäisessä perheessä minulla oli veli, joka oli vähän vanhempi kuin minä, mutta lopuissa perheissäni minulla oli sisaruksia itseasiassa itse asiassa samalla luokka-asteella. Toiseen perheeseen kuului Liam, joka oli samanikäinen ja Erin, joka oli kaksi vuotta minua nuorempi. He asuivat maalla ja heillä oli paljon erilaisia eläimiä.
[[urheilu#]] Sveitsi Kamerun elää 24 marraskuuta 2022
Kyseiseen perheeseen kuului myös host-veli, joka oli minua vuoden vanhempi. Hän asui kotona ja vietimme suurimman osan ajasta keskenämme. Minulla kävi tuuri sen suhteen, että jokaisessa perheessä oli aina sisaruksia, joiden kanssa viettää aikaa eikä missään vaiheessa ollut ainakaan tekemisen puute. Minulla oli vuoden aikana neljä eri perhettä, joissa olin noin kolme kuukautta jokaisessa. Perheillä ei ollut mitään kovin erikoisia tapoja, joihin en olisi tottunut. Uutta suomalaiselle oli varmaankin se, että iltapalaa ei syöty ollenkaan vaan illallinen syötiin noin 18–20 aikaan yhdessä.
Pääsin siis kokemaan vähän maatilaelämää. Heillä oli muun muassa lampaita, kanoja ja koiria. Kolmas perheeni asui kaupungin keskellä. Bendigo on siis noin Turun kokoinen kaupunki. Kolmanteen perheeseeni kuului veli, joka oli muuttanut jo pois kotoa enkä nähnyt häntä paljon ja sisko, joka oli ystäväni samalta luokka-asteelta.
Meitä oli piirissäni seitsemän vaihto-oppilasta. Meillä oli alkuun tutustumisleiri yhdessä ja saimme myös perehdytyksen rotarysäännöistä. Toinen leiri oli myös niiden Australiasta maailmalle lähtevien vaihtareiden kanssa ja annoimme heille eri vinkkejä. Olisin itse toivonut enemmän tapaamisia muiden vaihtareiden kanssa, mutta paljon oli laskettu sen varaan, että nähdään kaikki safarilla. Tarkoituksena oli siis lähteä kiertämään ympäri Australiaa bussilla isommalla vaihtariporukalla, mutta se harmillisesti peruuntui koronan takia.
Täydellisyyden pyrkiminen johtaa herkästi siihen, että ei uskalla avata suutaan ollenkaan. Muut ihmiset ymmärtävät hyvin sen, mitä haluat sanoa, oli kielioppivirheitä tai ei ja kielitaito kehittyy nopeimmin juuri itse puhumalla. Asuin Australiassa Bendigossa Victorian osavaltiossa. Kaupunki oli sisämaassa ja lähin ranta oli noin kahden tunnin ajomatkan päässä. Tämä tuli itselle yllätyksenä, sillä Australiaa ajatellessa näin vahvasti sellaisen rantakulttuurin.
Olin myös tottunut liikkumaan Suomessa vapaammin paikasta toiseen ja Australiassa he halusivat yleensä viedä minut ovelta ovelle. Rotaryklubini oli erittäin aktiivinen. Minulla oli joka viikko kokous ja kerroin siellä aina, mitä olen tehnyt kyseisenä viikkona ja söimme yhdessä. Olin myös mukana erilaisissa hyväntekeväisyys- ja varainkeräystapahtumissa. Olin myymässä jouluhattuja ”christmas carols”- tapahtumassa ja myymässä kahvia juoksutapahtumassa. Järjestön Ihmisistä muodostui tukiverkosto ja he auttoivat minua paljon sopeutumisessa. Sain rotareilta viikkorahaa 150 dollaria kuukaudessa.
Argentiinan media lyö Lionel Messiä ja koko joukkuetta armotta
(((Urheilu-TV))) Uruguay Etelä-Korea elää live 24 marraskuuta